Brev:
Videre med mad fra groft mos
8. november 2008
Alder:
7 mdr.
Videre med mad fra groft mos
Hej Helen
Emil (lige netop 7 mdr) er nu kommet godt i gang med sin skemad. Han får havregrød med groftrevet pære/æble eller øllebrød med pære/æble eller bær til morgenmad. Til frokost og aften får han kartoffelmos, en slags grøntsagsmos og hakket kød med tomatsovs. Vi har indtil videre forsøgt med broccoli, blomkål, gulerødder, ærter, squash og majs.
Det eneste vi stadig blender er gulerødder og så kødet, hvis det ikke er hakket. I kartoffelmosen er der små stykker kartoffel og mosen er ret tyk - og det tygger han fint. Vi giver ham maden opdelt, så han får tingene hver for sig.
Han har smagt en smule A38, og det tror jeg han snart vænner sig til. Rent frugtmos nægter han at spise - det skal blandes i noget.
Indtil videre spiser Emil først - når han så er færdig begynder min mand og jeg at spise, mens Emil stadig sidder ved bordet. Han får en skorpe og tygge på i mens.
Så langt så godt.
Men vi skal være meget OBS på den skorpe - for hvis han får knækket et stykke af får han det galt i halsen og hoster og hoster - og det ender nogen gange med at han kaster op. Har også prøvet at give ham f.eks. et lille stykke kogt pære, kartoffel, en æblebåd og lignende og det ender også med at han kaster op. Han er ikke ked af bagefter, mens spiser bare videre.
Vi er lidt i tvivl om hvordan vi kommer videre med maden herfra. Vi kan ikke umiddelbart se hvordan vi kan gøre hans mos mere groft. Men vores forsøg med stykker (som vi har givet med fingerne) er jo så ikke gået godt.
Er det fordi han ikke er klar til at spise stykker eller hvordan kan vi lige gribe det an?
Hvad man de få af krydderier? Vi har lavet en tomatsovs med lidt peber og oregano, som vi blandet hans kødboller med. Vi bruger også muskatnød i mosen. Men må vi godt lave f.eks. en karrysovs eller en paprikasovs? Eller er det for stærkt?
Uha, hvor jeg synes det her mad er en udfordring. kan bestemt ikke lide at han kaster op når vi giver ham mad, men vil samtidig gerne at han kommer videre........
Gode ideer er derfor velkomne!!!
Hilsen, Rikke
PS: til info: jeg tilbyder bryst efter hvert måltid (ca. 7.30, 11.30 og 17.30), og så får han rent mælkemåltid om eftermiddagen, omkring 23.00 og igen ca. 05.00. han får ikke noget om formiddagen - kan jeg ikke nå inden han falder i søvn. Han får ingen MME eller vælling og har aldrig fået sutteflaske.